Expliciete Directe Instructie (EDI)

EDI
Explicite Directe Instructie
EDI kenmerkt zich door een stapsgewijze aanpak. Het lesmodel kent een aantal vaste fasen Bij de start van de les heeft de leraar een centrale rol: de leraar legt expliciet uit en modelt diverse voorbeelden. Gedurende de les wordt de verantwoordelijkheid steeds meer aan de leerlingen overgedragen. Het doel is dat zij de lesstof beheersen en uiteindelijk zelfstandig aan de slag kunnen.
Door de diverse technieken die de leerkracht inzet, is een EDI-les een interactieve les. De leraar activeert de leerlingen bijvoorbeeld voortdurend en betrekt hen bij de les door (controle-van-begrip) vragen te stellen. Ook wisbordjes, beurtstokjes en overleg met een schoudermaatje zijn veelgebruikte middelen om de leerlingen bij de les te betrekken.
Deze werkwijze levert ook waardevolle informatie op voor het vervolg van de les: beheersen de leerlingen de stof voldoende en kan de leerkracht de leerlingen dus wat verder loslaten…
